Nieuws Archief

Wat zien wij uit onze ramen?

Onze nieuwe locatie, zo dichtbij het historische centrum van Maastricht, geeft ons een mogelijkheid om heel veel architectuurmonumenten van deze stad te zien. Gewoon uit onze ramen. Maar wat weten wij eigenlijk over deze architectuurmonumenten? En wat weten wij over de geschiedenis van Maastricht? Misschien zou het interessant zijn om nog iets daarover te vertellen.

De Wilhelminabrug

Bijna 1900 jaar was er alleen maar één brug in Maastricht. Eerst een houten brug, daarna, vanaf het einde van de 13de eeuw, de huidige stenen brug, degene die wij nu als de Sint Servaas Brug kennen. Maar voor de transportmiddelen van de 20de eeuw was de brug niet geschikt. Daarom werd het in 1929 besloten om een grotere brug te bouwen. Gebouwd onder de leiding van rijksbouwmeester G.C. Bremer, werd de moderne brug op 18 april 1932 officieel geopend en genoemd de Wilhelminabrug (Wilhelmina was toen de Koningin). De oude brug kreeg daarna ook een naam - de Sint Servaas Brug (daarvoor had de enige Maastrichtse brug geen naam gehad). In de volksmond werd de Wilhelminabrug de nui brök, en de Sint Servaas Brug de aw brök.

Helaas heeft de Wilhelminabrug een grote deel van zijn oorspronkelijk mooie uiterlijk verloren: de brug werd tijdens de oorlog zwaar beschadigd, en het doel van de naoorlogse renovatie was de brug zo snel mogelijk te openen, het uiterlijk was toen niet belangrijk. Nu kunnen wij de oorspronkelijke Wilhelminabrug alleen maar op oude foto’s zien.

De verdwenen charme van het kanaal

Waar nu de Maasboulevard, een van de belangrijkste verkeerswegen van de stad, is was er tot het begin van de jaren '60 het kanaal Maastricht-Luik. Aangelegd om de scheepsvaart tussen Maastricht en Luik te verbeteren, werd het kanaal in 1850 opengesteld. De mooie promenade langs het kanaal was een van de lievelingswandelroutes van Maastrichtenaren. Er was ook een pittoreske ophaalbrug dichtbij de Graanmarkt. In de jaren 1950-1960 werd scheepvaart steeds minder belangrijk en steeds vaker kwam gemotoriseerd verkeer in plaats daarvan. Het kanaal Maastricht-Luik was niet meer nodig. Alleen maar op oude foto’s kunnen wij het kanaal en zijn mooie omgeving nog steeds zien.

Interessant om te weten…

  • Maastricht is de meest zuidelijk gelegen stad van Nederland
  • Maastricht is de oudste stad van Nederland.
  • Maastricht was een belangrijke Romeinse vesting. In de eerste eeuw na Chr. Vermeldde de Romeinse geschiedenisschrijver Tacitus in zijn Historiën de Maastrichtse ‘pons Mosae’ (brug over de Maas).
  • In de zogenaamde ‘museumkelder’ van Hotel Derlon kunt u fragmenten van Romeinse gebouwen en vitrines met uitleg over Romeins Maastricht zien.
  • Rond 1000 jaar geleden was Maastricht ongeveer zo groot als Parijs.

Ginny Vaughn